Workshops en trainingen: in-company en met open inschrijving
De meeste workshops worden in-company verzorgd. Het is uiteraard mogelijk om eenzelfde workshop meerdere keren op een dag te geven. Op die wijze kunnen alle medewerkers van een organisatie in korte tijd kennis nemen van het onderwerp, waarna de follow-up door de leiding in de afdeling verzorgd wordt.
Voorbeelden van workshops zijn:
Met elkaar in gesprek gaan over de manier van werken
Nadat bij twee organisaties een paar jaar geleden workshops zijn gegeven over medewerkers van andere afdelingen en van contractors aanspreken op onveilig gedrag richtten de workshops nu zich op met collega’s in gesprek gaan over hun manier van werken. Onderwerpen zijn dan bijvoorbeeld gedrag tijdens storingen of gedrag waardoor jij je werk moeilijker kunt doen. Het zijn geen klassieke feedbacktrainingen, maar sessies waarin veel situaties besproken worden om te leren hoe anderen zoiets aanpakken en waarom de een dergelijke gesprekken wel aan wil gaan en de ander niet. Zeer interactief dus.
Fouten terugdringen
- In de voorbereiding worden recent gemaakte fouten geselecteerd waarvan je kunt vermoeden dat ze vaker gemaakt gaan worden als mensen zich niet beter gaan beschermen.
- Tijdens de workshop worden de onderliggende feilbaarheden uitgelegd, zodat de deelnemers begrijpen waarom we denken dat die fouten vaker gemaakt kunnen worden. Vervolgens krijgen de deelnemers handvatten om tot concrete voorstellen te komen hoe de fouten kunnen worden voorkomen.
- Na de workshops wordt uit de aangedragen voorstellen een keuze gemaakt.
Workshop Waarnemingsfouten verminderen
In een workshop van ongeveer twee uur met deelnemers, die hetzelfde soort werk doen, bespreken wat de oorzaken zijn van hun waarnemingsfouten en wat er aan te doen is.
Andere korte workshops gaan over het omgaan met onderbrekingen, werken onder stress, beslissingsfouten en het leren van fouten.